A gyülekezetek
általában az alábbi három modell egyikére alapozzák a fiatalok
közt végzett szolgálatukat:
A modell jellemzői |
Tanterv |
Programok |
Pásztorolás |
A szolgálati modell célja |
Hitoktatás, vallástanítás |
Egészséges környezet megteremtése |
Lelki növekedés |
A cél eléréséért dolgozó személy |
Vasárnapi iskolai tanító, hitoktató |
Programfelelős, szabadidőszervező |
Lelkész, ifjúsági munkás (de mindenkit pásztornak
tekintenek) |
A cél elérésének jutalma |
Tudás |
Programok, pörgés |
Növekedés |
A modell hatékonyságának fokmérője |
„Mennyire ismerik jól a fiatalok a Bibliát?” |
„Mennyire aktív az ifjúság a gyülekezetben?” |
„Mennyire hasonlítanak a fiatalok Jézusra?” |
(Timeless
Youth Ministry, 358. oldal)
Az
ifjúsági munka feladata nem merülhet ki abban, hogy tárgyi tudást
adunk át a Bibliából, aranymondásokat tanítunk, bibliai
történeteket dolgozunk fel. A bibliai tudásanyag nem cél, hanem
eszköz. Önmagában a legmélyebb, legteljesebb bibliaismeret sem
garantálja az érett hívő életet, de talán még a hívő életet
sem. A megtanult bibliai igazságok nem garantálják a megélt
bibliai igazságokat, a „Tanterv”
modellt követő ifjúsági munkásoknak, tanítóknak ezért
tisztában kell lenniük ezzel a korláttal. (Még az előnyeivel
együtt is: a tantervi modellt könnyű hosszabb távra előre
tervezni, lehet használni előre elkészített anyagokat és
egyértelmű visszajelzéseket kaphatunk ha azt vizsgáljuk, mennyit
jegyeztek meg a „tananyagból”, lehet sok tanítóval, felváltva,
a fiatalokkal való mélyebb kapcsolat nélkül is végezni.)
A
különféle programok szervezésénél tudni kell, hogy ebben
potenciálisan benne van az, hogy az ifjúsági munka első számú
ellenségévé váljon. A „Programokra”
épített ifjúsági munka csábítóan látványos tud lenni,
intenzív közösségi élményt ad az ötletelés, a felkészülés,
a végrehajtás és a lecsengés kellemes fáradtsággal járó
szakasza. Könnyen lehet eredményeket felmutatni létszámokkal,
nagynevű vendégelőadókkal, fényképekkel, hang- és
videófelvételekkel. Látványos, kreatív programokkal könnyebben
vonzhatunk olyanokat is a gyülekezeti rendezvényre, akik egy mezei,
sima ifire vagy istentiszteletre, bibliaórára nem jönnének el.
(Épp ezért, az így megszólítandó nem-hívők miatt a nagy
programok általában evangelizálnak.)
Ide illik viszont
egy gondolat James McDonald-tól:
„Nem lehet a szolgálatot menő
programokra és híres vendégekre építeni, mert azzal csak olyan
embereket vonzunk, akik felszínes szolgálatot akarnak és végső
soron kényes orrú, magas igényű, soha nem elégedett
„tanítványokat” nevelünk.”
(Vertical
Church, 150. oldal)
A programok
eszközök és nem célok, legalábbis ha az érett, felnőtt hívők,
a mások tanítására is alkalmas tanítványok kinevelésének
újszövetségi feladatát nézzük. Ahogy a táblázatban is
látható, a programokra alapozott ifjúsági munka ideális vezetője
elsősorban nem lelkipásztor, hanem jó szervező. De mi motiválja
egy pörgős, látványos gyülekezeti rendezvény létrehozása
közben a lelki növekedést? Ha egyik programról a másikra ugrunk,
hol marad hely a személyes lelki növekedés segítésére? Ha a
siker fokmérője a létszám, a sikeres vezető olyan tevékenységbe
fekteti az energiáját és idejét, ami a lehető legtöbb emberre
hatással van – a lelkigondozás, a személyes tanítványozás
pedig nem ilyen. Az is teljes embert kíván a szolgálótól, sok
időt, energiát, de csak nagyon szűk létszámot ér el vele, talán
csak egy embert.
A program,
akárcsak a tantervi modell bibliai tárgyismerete, nagyon jó,
nagyon hasznos és nagyon szükséges eleme az ifjúsági munkának –
de csak ennyi. Csak egy elem, csak egy eszköz, csak egy lépcsőfok,
aminek segítségével
a Bibliában megfogalmazott szolgálati cél felé léphetünk: a nem
hívők hívővé, a hívők tanítvánnyá tétele felé.
Ezt
képviseli a Pásztorolás
modellje. Az erre alapozott ifjúsági munka a szolgálat minden
tevékenységét abból a szempontból teszi mérlegre, hogy segít-e
a szolgálatra bízott fiatalok lelki növekedésében, az érett
tanítvánnyá válásban. Ehhez – természetesen – szükség van
bibliaismeretre, szükség van lelki és közösségi élményt adó
programokra, szükség van evangelizációkra (ahol a hívől már
szolgálatban is kipróbálják magukat). De a legnagyobb szükség
személyes kapcsolatokra, személyes tanítványozásra,
lelkigondozásra van, ezekre a nehéz, hosszadalmas és egyáltalán
nem látványos dolgokra. Azokra a dolgokra, amik miatt végső soron
kereszténység a kereszténység.
A bejegyzésben
említett könyvek:
Lee Vukich, Steve Vandegriff:
Timeless Youth Ministry
James
MacDonald: Vertical Church
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése