(Egy befejezetlen és kiadásra alkalmatlan kézirat első jelenete.)
Semmi különös
nem látszott rajta, mikor először kiállt a B-színpad pulpitusa
mögé. Neve semmit sem mondott még a legbennfentesebbek számára
sem. Még azok sem hallottak róla soha, akik már a legelső
Találkozón is ott voltak pattanásos kamaszként, ma meg komoly
családapai tekintetükkel, csemetéiket terelgetve nézték a furcsa
nevet a programon: Tahot Imre nyugalmazott lelkipásztor
evangélizációja.
Az előadást
megelőző lanyha marketingtevékenységet látva nem csoda, hogy
alig pár tucatnyian lézengtek B-színpad előtt Tahot Imre
evangélizációjára várva. Késő délután volt már, a
napközbeni kegyetlen hőség kezdett alábbhagyni, a hőguta
veszélye nélkül lehetett már sétálgatni, üldögélni, megnézni
a sportolási és egyéb szabadidős tevékenységeket közelebbről
– ráadásul egy országos egyházi találkozón minek
evangélizálni? Azért persze a szervezők bölcsen beiktattak egy
ilyen programot is, elvégre nem lehetetlen, hogy nem hívő, de a
hit iránt érdeklődő látogatók is megjelennek. Ha nem is sokan.
Nekik pedig ott volt Tahot tiszteletes.
A meleg ellenére
fehér inget és nyakkendőt viselt, ritkás ősz haja majdnem a
válláig ért, több tincse is izzadtan tapadt a homlokára. Inkább
életuntnak, mint az evangélium tüzétől égőnek tűnt az arca,
ahogy felballagott a csöppnyi színpadra s megkocogtatta a
mikrofont.
- Ez a színpad
tele van zsinórokkal – közölte egykedvűen, öreges hangját
mennydörgő robajjá változtatta a mikrofon, amihez nagyon közel
hajolt. A sarokban meghúzódó hangtechnikus egyből integetett is
neki, hogy beszéljen távolabbról, mert ez nem olyan mikrofon, de
hiába, Tahot tiszteletes hasonló hangerővel folytatta: - Az én
koromban már nem kellemes dolog elesni bennük, úgyhogy
elgondolkodtam azon, hogy kell-e nekem ez az evangélizáció.
Őszinte leszek: a hátam közepére sem kívánom.
Vagy a szokatlan
mennydörgés (bár a technikus igyekezett halkítani rajta), vagy a
még szokatlanabb szavak tették, de a színpad előtt bóklászó s
beszélgető hallgatóság döbbent csendbe burkolózott hirtelen.
Néhány távolabb álló fiatal reflexszerűen nyúlt a mobiljáért.
Tahot tiszteletes
előszedett egy nagy zsebkendőt, hogy megtörölje vele a homlokát.
A csend szinte már kellemetlenné sűrűsödött.
- Felkértek, hogy
tartsak evangélizáló alkalmat – szólalt meg végül. – A
biztonság kedvéért hozzátették, hogy beszéljek a megtérésről,
hogyan kell megtérni, kinek, meg hasonlók. Ez jó dolog, ugye?
Mondták még, hogy biztos lesznek olyanok a hallgatóságban, akiket
hívő barátaik hoztak el, s így hallgatják az evangéliumot. Mert
ugye a többi színpadon, sátorban meg bokrok tövében hívőknek
szóló előadások lesznek, párkapcsolatról, egyházról,
értelmiségi küldetésről, hívő önismeretről meg mit tudom én
még miről – de ezzel egy nem-hívő nem tud mit kezdeni. Ezért
kellek én. Mondták legalábbis, amikor felkértek. Evangélizáljak.
Mondjam el, hogy kell megtérni. Meg hogy miért kell megtérni. Meg
hogy milyen jó megtérni. Ti hozzátok a nem hívőket, én meg jól
elmondom ezt nekik. Szépen ki van ez találva. Mint az ilyen
evangélizációk általában. Látom, hogy vannak is itt komoly hívő
fiatalok, akik valahogy idecincáltátok egy nem hívő barátotokat.
Esetleg a nem hívő kedveseteket. Mert ilyen is van. Szerelmes
vagyok belé, csak nem hívő, imádkozom azért, hogy megtérjen…
micsoda evangélizációs terület, ugye? Hm…
Ez utóbbi
mormogás annak szólt, hogy a meleg és a beszéd miatt újra
kiütközött az izzadtság a homlokán. Láthatóan idegesítette a
dolog, újra előcincálta a zsebkendőjét és megtörölte magát.
Kis gondolkozás után a gyűrött zsebkendőt nem gyömöszölte
vissza a zsebébe, hanem kiakasztotta a mikrofonállványra, kis
derültséget keltve. A másik zsebéből egy kis Bibliát vett elő,
majd feltette a nyakában lógó szemüvegét.
- Isten igéjét
olvasom – jelentette be eddigi szavaitól szokatlanul eltérő
ünnepélyességgel. – Máté evangéliuma 14. rész a 13. verstől:
Amikor meghallotta ezt Jézus, eltávozott
onnan hajón egy lakatlan helyre egyedül. Amikor meghallotta ezt a
sokaság, utána ment gyalog a városokból. Amikor
Jézus kiszállt, és meglátta a nagy sokaságot, megszánta őket,
és meggyógyította betegeiket. Amikor
esteledett, odamentek hozzá tanítványai, és így szóltak hozzá:
"Lakatlan ez a hely, és későre jár. Bocsásd el a sokaságot,
hogy menjenek a falvakba, és vegyenek élelmet maguknak."
Jézus azonban ezt mondta nekik: "Nem
kell elmenniük: Ti adjatok nekik enni!"
Komótosan
visszatette a Bibliát a zsebébe, majd még egyszer megtörölt a
homlokát.
- Pont erről van
szó – dörögtek újra a hangfalak. – Nekünk kellene enni adni
a sokaságnak, de ehelyett mindenfélét kitalálunk. A csodaszó
pedig az „evangélizáció”. Jöttek oda hozzám, hogy
evangélizáljak. Rákérdeztem, hogy mit is akarnak ezzel mondani
pontosan? Hát hogy beszéljen a megtérésről. Hívja megtérésre
az embereket, a nem hívőket, meg erősítse meg a hívőket is
ebben. Kérdeztem, hogy a végén előre is hívjam az embereket? Sok
helyen szokták, s lehet jó kis táblázatokat gyártani: X.
igehirdetésére Y. ember jött előre, tizenöttel több, mint
múltkor, vagyis még jobban kiáradt a Szentlélek. Szerencsére nem
kérték, hogy hívjak előre bárkit is. Még csak az hiányzott
volna. Csak evangélizálnom kell. Beszélni a megtérésről. De
miért is?
A kérdést a
levegőben hagyta, végigmérte a hallgatóságát, ami mintha
megnövekedett volna egy kicsit. Többségében fiatal, érdeklődéstől
és izzadtságtól csillogó arcok követték a gondolatmenetét.
- Én is voltam
fiatal hívő – folytatta. – Rengeteg barátom volt, akik meg nem
voltak azok. Nagyon szerettem volna, hogy hívővé legyenek, s mikor
volt egy-egy alkalom, amikor valami neves prédikátor elérhető
közelségbe került, mindig elrángattam magammal valakit. Na, meg
kell hallgatnod, egyből megérted, bíztattam őket. Nagyon jól
beszél ám, öröm hallgatni, nem olyan, mint az unalmas templom meg
ilyesmik. Valahogy mindig rávettem pár embert, hogy eljöjjenek
velem, szinte végig imádkoztam értük, hogy adja az Úr, hogy
megtérjenek. Soha sem tért meg egyikük sem. Lehet, hogy azóta
igen, nem tudom. Pedig minden elő volt készítve, minden adott
volt. Nagyszerű evangélizációkat hallottunk. De nem ment. Ez nem
így működik. Most nem arról beszélek, hogy ne hirdessük az
evangéliumot. Most arról beszélek, hogy ha valaki hívő, és
vannak nem hívő ismerősei, akkor miért nem ő mondja el nekik az
evangéliumot, miért kell elrángatni őket valami vadidegen
mindenféle furfanggal és pazar szónoki eszközökkel fűszerezett
előadására? Az talán segít? Az többet ér? Az erősebb
bizonyságtétel, mint a tiéd, a baráté, akit ismer? Ja persze,
erősebb. El is felejtettem: a színpadon, szószéken álló
igehirdetőből csak annyi látszik, amit ő előad. Esetleg utána
még váltatok pár szót. Mond szép, kegyes dolgokat. Bíztat.
Meghallgat. Szépen néz, hívő módra. Melegség járja át a
szívedet. Érzed, hogy a Szentlélek kiárad a közelében. Lehet,
hogy így is van. De erősebb lenne? Csak azért, mert annyit látsz
belőle, amit a kirakatba tesz? A nem-hívő barátod meg esetleg
többet lát belőled? Azt is látja, amikor esetleg nem viselkedsz
úgy, ahogy szerinte illene egy hívőnek? Ezért gyenge a te
bizonyságtételed, valami messziről szalasztott igehirdetőé pedig
erős? De Jézus nem azt mondja, hogy vigyétek az éhes embereket
valami profi kis vendéglőbe, hanem azt mondja: Ti adjatok nekik
enni. Ti mondjátok el nekik az evangéliumot! Ne nekem kelljen már
egy rakás vadidegennek elmondani, ha ott van mellettük valami
hívőféle! Márpedig ott van, mert ezen a találkozón nem találok
olyat, aki most hallott először Istenről, meg az egyházról meg
az üdvösségről. Legalábbis én így tudom.
Kicsit kifogyott a
levegőből, az izzadtság is kezdett újra a szemébe folyni, ezért
újabb szünetet tartott. A színpad előtt figyelők izgatottan
összesúgtak, egy inget, nyakkendőt viselő középkorú férfi
pedig gondterhelt arckifejezéssel sietett a szervezők sátra felé.
Tahot tiszteletes egykedvűen nézett utána, a közelebb ülök
szerint egy halvány mosolyt is fel lehetett fedezni a szája
sarkában.
- A mai hívő
élet, sőt, a mai egyházi élet tele van pótlékokkal,
pótszerekkel – tette vissza száradni a zsebkendőt a
mikrofonállványra. – Már nem kell gondolkodnunk a Biblián, tele
vagyunk kommentárokkal, amik megmondják nekünk, mi mit jelent. A
gyülekezeteknek nem kell azzal vesződniük, hogy komoly, lelkileg
érett tanítványokat neveljenek ki maguk közül, akikre később
sokat lehet bízni, helyette készen kapják őket a teológiákról
– bár biztos nem vagyok egyedül azzal, hogy akadnak kétségeim,
mennyire állnak készen azok, akik onnan kikerülnek. Én legalábbis
messze voltam ettől, az vitathatatlan. Sőt, már evangélizálnunk
sem kell, elég, ha rá tudunk beszélni valakit arra, hogy eljöjjön
egy ilyen alkalomra, elolvasson valami kis füzetet, s máris
megnyugtattuk a lelkiismeretünket: mi mindent megtettük, a többi
az ő döntése. Pont mint a tanítványok: küldjük el az
embereket, szerezzenek maguknak ennivalót, ha mégis éhen maradnak,
az az ő bajuk, nem a miénk. De Jézus nem veregette őket vállon,
hogy ez jó ötlet. Rájuk dörrent: ti adjatok nekik enni. Nem tudok
mást mondani, csak ezt: ti mondjátok el az evangéliumot, ne velem
akarjátok elmondatni! Szerintetek megtér attól valaki, hogy egy
ilyen zilált alak, mint én, szépen, izgalmasan, viccesen vagy
éppen mély érzelmi húrokat is megpendítve beszél a megtérésről?
Vagy ha meg is tér, az olyan is lesz, főleg akkor, ha olyan
keresztyénekkel van körülvéve, akik nem tudták neki sem
elmondani, sem megmutatni, miről is van szó. Mert ez lenne a
lényeg, fiatal és kevésbé fiatal testvéreim: mindenkinek sóvá
kell lennie. Mindenkinek prédikálnia kell, mindenkinek bizonyságot
kell tennie, mindenkinek evangélizálnia kell, ha hívőnek tartja
magát. Jaj, de hát mi nem tudunk szépen beszélni – már hallom
is a kifogásokat. Nem tudok kiállni az emberek elé. Nem lehet
állandóan Istennel meg megtéréssel jönni… És? Ki mondta, hogy
ezt kell tenni? Talán mondja valahol a Biblia, hogy beszéljél,
beszéljél, folyton csak beszéljél a hitedről, amíg mindenki meg
nem tér a környezetedben, ha másért nem, hát azért, hogy egy
kicsit csöndben maradj?
Újabb
szertartásos homloktörlés. Egyre több zavart tekintet akadt
egymásba a színpad előtt.
- Nagy a baj, ha
így gondolkozunk – jelentette ki a törlés után, ezúttal már
nem akasztotta ki száradni a zsebkendőt. – Az keresztyénségnek,
az Istennel való kapcsolatnak világítania kell a hívő ember
életében. Lámpás, amit magasra raknak, hegyen épített város –
ez a hívő ember. Ahova odamennek a többiek és rácsodálkoznak és
kérdezősködnek, hogy ez mi. És akkor már nem kell mindenféle
prédikációs fogással élnetek. Nem kell evangélizációkra
könyörögni másokat. Csak bizonyságot kell tenni: azzal, ahogy
éltek. Ha meg nem úgy éltek, akkor ne fárasszuk egymást: minek
evangélizáljak én itt ebben a melegben, ha olyan hívők fogadnák
be a megtérteket, akiknek az életük nem evangélizál? Van már
elég képmutató így is, van már elég ember, aki becsapja magát,
vagy örömmel enged azoknak, akik be akarják csapni, gyártottam
már én is eleget, ne kelljen már többet gyártanom. Ti adjatok
nekik enni, mondja Jézus. Ti evangélizáljatok! Ti hívjatok
megtérésre embereket! Ha meg nem megy, akkor kezdjétek magatokon:
térjetek meg. Utána beszélhetünk a többiről. Ámen.
Majd se ima, se
áldás, se ének: biccentett egyet a hangmérnök felé, lazított
kicsit a nyakkendőjén, s valami furcsán elégedett mosollyal
lesétált a színpadról, hogy pillanatok alatt eltűnjön a sátrak
között.
(Részlet az "Egy brutális szentfazék" c. regénykéziratomból)
Mikor lehet olvasni a teljes könyvet? Ez nagyon jó.
VálaszTörlésEz csak egy kéziratkezdemény töredéke, sosem lett belőle könyv. A (nem sokkal hosszabb) többi részt el tudom küldeni, ha megtalálom valahol.
VálaszTörlésMegköszönöm, ha elküldöd, de ha az is ilyen jó, nyilvánosságért kiált. Ez a rész pl. nagyon fején találta a szöget, és irodalmilag is élvezetes (a zsebkendő külön élete :) ).
VálaszTörlés