A Connect (Kapcsolódj!) című könyvről írt bevezető ismertető után megkezdjük a szerző által kidolgozott egyes kategóriák ismertetését. A (Loc) a könyv Kindle, elektronikus kiadásában az oldalszámokat helyettesítő Location száma.
A „még mit nem!' fiatal
Ez a fiatal elutasítja az egyházat, a keresztényeket és néha
Istent is. (Megjegyzés: a keresztény egyházak és vallás
elutasítása ritkán jelenti a spirituális dolgok teljes
elutasítását, csak sokszor ezek a lelki dolgok nem a kereszténység
lelki dolgai). A „még mit nem” fiatal sokszor szóvá is teszi,
hogy a kereszténység nem az ő világa és hogy önszántából
soha nem menne gyülekezetbe.
Az ifjúság munkásnak, keresztény szolgálónak általában ki
kell mozdulnia a megszokott köreiből és környezetéből ahhoz,
hogy ilyen fiatalokkal találkozzon, kapcsolatot építsen. A
gyülekezeten belül működő dolgok nem fognak működni, sőt,
valószínűleg pontosan az ellenkező hatást fogják elérni, mint
amit a szolgáló szeretne.
- Hogy jellemeznéd magad? - kérdezte Rick a lánytól, aki
jól láthatóan a softball pálya melletti piknikasztalhoz
telepedett társaság figyelmének középpontja volt. A lány úgy
nézett fel Rick szemébe, hogy közben nem mozdította meg a fejét:
- Ha a Sátán nő lenne: na az vagyok én!
A válaszából nyilvánvaló és rejtett dolgokat egyaránt ki
lehetett olvasni. A lázadó külső burok alatt sérült önértékelés
lapult. Mindennél jobban vágyott az emberek figyelmére és
megtanulta, hogyan nyerje el a negatív figyelmet - legalább azt.
Ezt amúgy is könnyebb volt irányítani.
Rick nem habozott. Már sok ilyen fiatallal találkozott a
középiskolai szolgálattal eltöltött évei során.
- Hát ez nagyszerű! - felelte mosolyogva. - Az ilyen
emberekkel szeretek találkozni!
(Loc 896)
(Néhány fiatalokkal dolgozó keresztény esetén
nehezen tudok elképzelni ilyen reakciót. Valószínűbb az, hogy -
a megbotránkozás utáni levegőkapkodáson túlesve -
felvilágosítják az illetőt, hogy a Sátán embergyilkos volt
kezdettől fogva és utána intézkednek, hogy az ifiseik/gyerekeik
még véletlenül se kerüljenek egy társaságba a női Sátánnal.
Még a végén egy 666-os tetkóval a csuklójukon jönnek haza...)
Persze a legtöbb fiatal nem ilyen szókimondó, de
magukban legalább ilyen határozottan eldöntötték, hogy nem
érdekli őket semmiféle egyházi, gyülekezeti dolog vagy
térítgetős szövegelés. Épp ezért gyanakodnak is a szándékaidat
illetően (főleg, ha te is Rák úr hívő kiadása vagy). Ha
Krisztus szeretetét akarnád megosztani velük - hát ők nem kérnek
belőle.
A jó hír az, hogy ha egyszer sikerül kapcsolatot
építened egy ilyen fiatallal, ez mind meg fog változni. A legtöbb
evangélista azonban elköveti azt a hibát, hogy érvelésen, vitán
keresztül próbálja a „még mit nem” fiatalokat meggyőzni,
„megtéríteni”. El kell olvasni ezt a könyvet, meg kell nézni ezt a filmet,
Youtube videót, és majd rájönnek... A mai fiatal generációknál
ez nem működik. A kapcsolatépítés döntheti le azokat a falakat,
amik elválasztják őket Istentől.
Volt egy „még mit nem” fiatalom, név szerint
Carly. Rögtön az elején letisztázta velem, hogy ateista és nem
érdeklik a gyülekezeti dolgok. Nagyon meglepődött, amikor látta
rajtam, hogy egyáltalán nem zavarnak a nézetei. Munkatársaimmal
együtt éveken át foglalkoztunk Carly-val. Eljött néhány lazább
programunkra, sőt, még pár csendeshétre is, amikor Istenről
beszélgettünk. Ahogy közelebb került hozzánk, úgy lett egyre
nyitottabb ezekre a lelki beszélgetésekre is Végül eljött egy
nagy evangélizáló rendezvényre, ahol hallotta az evangéliumot.
Soha nem felejtem el, ahogy előrement és átadta az életét
Krisztusnak. Később megkérdeztem, hogy miért gondolta meg magát.
Ezt felelte:
- Már vagy egy éve hallgatlak titeket, hogy mindig
erről beszéltek, és próbáltam meggyőzni magamat, hogy ez nem
igaz. De mostanra már belefáradtam abba, hogy ne higgyek.
(Loc 925)
(Megjegyzés: Pár éve nálunk is felbukkant egy fiatal az ifinken, aki nem
Istent, hanem „csak” társaságot, barátokat keresett. Rögtön
az elején közölte, hogy ő nem hisz Istenben, sőt, ezt többször,
a teljes közösség előtt is elmondta - hátteréből adódóan
nagyon őszinte fiatalról van szó, nem bántó szándékkal mondta,
csak egyszerűen azért, mert így gondolta. Biztosítottam róla,
hogy nem követeljük meg tőle, hogy azt higgye, amit mi, viszont
sokat fogunk Istenről beszélni. Nagyon odafigyeltem arra, hogy
semmiféle nyomást ne helyezzünk rá, amiért úgy érezné, hogy
hinnie kell ahhoz, hogy elfogadjuk, még akkor sem, amikor az
ifisekkel való kapcsolata már nagyon értékessé vált a számára.
Egy gyülekezeti táborban az ott szolgáló utazó evangélistával
beszélgetve adta át végül az életét, és - már nem is voltam
akkor ifivezető - utána pár hónappal bemerítkezett. A hívőkkel való
kapcsolat fontossága természetes módon átalakult az Istennel való
kapcsolat fontosságává.)
A „még mit nem” fiatalokat tehát nem vitában, érvekkel
kell meggyőzni, hanem szeretni kell őket. De hogyan építhetünk
velük kapcsolatot?
Először is, valamennyire meg kell ismerni és meg kell érteni
azt a világot, amiben élnek. Nem feltétlenül az éppen divatos
tömegkultúráról (és annak sok tucatnyi szubkultúrájáról)
való mély ismeretekre van szükség - elég egy nyitott hozzáállás
és a fiatal világáról való tanulás, kérdezés a kapcsolatépítés részévé
válhat. (Nem árt hozzá megtanulni hallgatni!) Azt is tudnunk kell,
hogy a „még mit nem” fiatal a legritkább esetben ateista (meg
ha jobb híján annak is hívja magát). Egy felmérés szerint
mindössze hét százaléka ( 7%) az amerikai fiatal felnőtteknek
ateista vagy agnosztikus (nem biztos benne, hogy van Isten, de abban
sem, hogy nincs). (Loc 955) Magyarországon talán kicsit magasabb az
arány a hivatalosan ateista kultúrában felnőtt szülők miatt, de
arányaiban hasonló lehet.) A „még mit nem” fiatalok problémája
sokkal inkább a szervezett vallással és annak képviselőivel van,
sokszor jogosan, még többször csak hallomások és médiában
torzan közvetített képek alapján. Mindezt azonban felülírhatja
egy őszinte személyes kapcsolat egy hívővel.
A könyv részletes gyakorlati metodikát közöl arra, hogyan
találjunk rá „még mit nem” fiatalokra és hogyan tegyük meg
az első lépéseket velük kapcsolatban. A keretkén elképzelt
helyszínek - nagy középiskolai, egyetemi campusok és az oda
missziós céllal beküldött, főállású ifjúsági pásztorok,
missziós szervezetek alkalmazottjai - hazai viszonyok között nem
igazán jellemző. Alapelvként azonban működik a már említett
fogás: az ifjúsági munkásnak vagy bárkinek, aki misszió
lelkülettel rendelkezik (és nem fél használni) ki kell mozdulnia
a megszokott köreiből. Néhány kört téve a közvetlen
környezetünkben fel fogjuk ismerni azokat a helyeket és
időpontokat, ahol és amikor a jól láthatóan nem gyülekezeti
fiatalok összejönnek. Innentől kezdve természetesen működnek a
szerző tanácsai:
1. Legyünk önmagunk!
2. Legyünk készek arra, hogy kérdezni fognak!
3. Készüljünk fel arra, hogy megpróbálnak sokkolni minket!
4. Próbáljuk megjegyezni a neveiket!
5. Legyen előre betárazva néhány kérdés, amivel meg tudjuk
törni a jeget!
6. Ha mégis lennének keresztények a közelben, álljunk ellen a
kísértésnek, hogy inkább velük beszélgessünk, inkább a
nem-hívő fiatalokkal próbáljunk közös témákat találni!
Innen van esély arra, hogy (nem feltétlenül egyesével)
továbblépjünk a szerző által alkotott táblázatban:
Evangélizáció
|
Tanítványozás
|
||||
A „még mit nem!' fiatal |
A nem érdeklődő fiatal |
A dolgokat felmérő, ismerkedő fiatal |
Stagnáló, megrekedt fiatal |
Növekvő fiatal |
Szolgálatot kereső fiatal |
> > > A lelki növekedés iránya >
> >
|
Következik: a nem érdeklődő fiatal.
Forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése